Zespół Szkół Zawodowych w Ząbkowicach Śląskich

ZESPÓŁ SZKÓŁ ZAWODOWYCH W ZĄBKOWICACH ŚLĄSKICH im. Stanisława Staszica

ul. Wrocławska 17
57-200 Ząbkowice Śląskie

telefon: 74 81 52 329
fax: 74 81 52 328

e-mail: zsz@zszzabkowice.pl

strona www: zszzabkowice.pl

Osoby i pełnione przez nie funkcje:
- Ryszard Pawłowski - Dyrektor
- Lucyna Gabory - Wicedyrektor ds. wychowawczych
- Irena Szewczyk - Wicedyrektor ds. kształcenia dorosłych
- Janusz Labok - Wicedyrektor ds. kształcenia zawodowego

Zadania:
I. W szkole realizuje się cele i zadania określone w ustawie oraz w przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności:
1. Szkoła umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły.
2. Szkoła umożliwia absolwentowi dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia lub wykonywania wybranego zawodu.
3. Szkoła kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie stosownie do warunków w jakich funkcjonuje i wieku uczniów, szkoła sprawuje opiekę nad uczniami stosownie do ich potrzeb.
4. Szkoła umożliwia uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.
5. Szkoła udziela uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej poprzez:
a. kontynuację pracy z uczniem będącym pod opieką Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej,
b. umożliwienie korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego uczniom specjlanej troski,
6. Szkoła organizuje opiekę nad ucnziami niepełnosprawnymi uczęszczającymi do szkoły między innymi poprzez:
• prowadzenie zajęć z gimnstyki korekcyjnej (w miarę potrzeb i możliwości finansowych),
• umożliwienie pobierania nauki uczniom niepełnosprawnym zgodnie z orzeczeniem lekarskim,
• prowadzenie zajęć z zakresu socjoterapii z młodzieżą niepełnosprawną (w miarę potrzeb i możliwości),
• organizowanie różnych form życia zespołowego rozwijającego jednostkę i integrujące zespół uczniowski.
7. Szkoła w miarę swoich możliwości, umożliwia uczniom rozwijanie ich indywidulanych zainteresowań, stwarza możliwości realziowania indywidulanych programów nauczania poprzez:
• organizowanie pozalekcyjnych kół zainteresowań wg potrzeb,
• stwarzanie możliwości organziowania wycieczek, przedmiotowych i krajoznawczych, turystycznych, wyjść i wyjazdów do teatru, opery, kina, filharmonii itp.,
• opracowanie w zależności od potrzebindywidulanych programów nauczania dla uczniów.
8. Szkoła szczególną opieką otacza uczniów zdolnych w tym:
• organizuje zajęcia wspierające przygotowanie uczniów do konkursów i olimpiad,
• nawiązuje współpracę za szkołami ponadgimnazjalnymi w celu wzbogacenia procesu dydaktycznego,
• organizuje wewnętrzne konkursy wiedzy dla ucnziów szkoły,
• stosuje motywacyjny system nagradzania uczniów osiągających wybitne sukcesy.

II. Zasady sprawowania opieki nad uczniami:
1. W czasie zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych opiekę nad uczniami sprawuje i odpowiada za ich bezpieczeństwo nauczyciel (pracownik pedagogiczny), któremu powierzono prowadzenie tych zajęć (zgodnie z zarządzeniem z dnia 17 sierpnia 1992 r. Ministra Edukacji Narodowej - w sprawie ogólnych przepsów bezpieczeństwa Dz. U. Nr 65 z dnia 31.08.1992 r. z póżn. zm.).
2. Zasady sprawowania opieki nad uczniami podczas zajęć poza terenem szkoły w trakcie wycieczek (imprez) organizowanych przez szkołę określa "Regulamin wycieczek (imprez) szkolnych" zawarty w załączniku nr 7, opracowany na podstawie Rozporządzenia MENiS z 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2001 Nr 135, poz. 1516) W celu zapewnienia opieki i bezpieczeństwa uczniom w czasie przerw międzylekcyjnych dyrekcja szkoły organizuje dyżury nauczycieli.
3. Do obowiązków nauczyciela dyżurnego należy zapewnienie bezpeiczeństwa i porzadku na korytarzu i w toaletach na danej kondygnacji lub przed budynkiem.
4. W czasie wykonywania przez uczniów prac społecznie użytecznych poza terenem szkoły dyrekcja szkoły winna zapewnić opiekunów jak na wycieczkach szkolnych.

III. Formy sprawowania indywidualnej opieki nad niektórymi uczniami:
1. Wychowawcy klas pierwszych w początkowym okresie pobytu ucznia w szkole powinni wyłonić z zespołu klasowego uczniów:
- wybitnie uzdolnionych,
- mających trudną sytuację materialną, bądź rodzinną,
- mających kłopoty z adaptacją w nowym środowisku,
- mających kłopoty z nauką.
2. Opieka nad uczniami z zaburzeniami rozwojowymi, uszkodzeniem narzadów ruchu, słuchu i wzroku sprawuje szkolna slużba zdrowia, pedagog szkolny we współrpacy z wychowawcą klasy.
3. Ucznowie, którzy sa w trudnej sytuacji materialnej lub rodzinnej mogą ubiegać się o stałą lub doraźną pomoc materilaną (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 sierpnia 1993 r. w sprawie warunków form, trybu przyznawania i wypłacania oraz wysokości pomocy materialnej dla uczniów (Dz. U. z 1993 r. Nr 74, poz. 350 z póżn. zm.); pomoc materialna może być świadczona na rzecz uczniów również ze środków pozabudżetowych.
4. Uczniowie wybitnie zdolni powinni być objęci indywidualną opieką nauczyciela.
5. Indywidualną opiekę nad uczniami mającymi kłopoty z adaptacją w nowym środowisku oraz problemy z nauką sprawuje wychowawca klasy we współpracy z zespołe klasowym i pedagogiem szkolnym.
6. Nauczanie indywidualne realizowane jest na podstawie orzeczenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.

IV. Szkoła prowadzi szeroką dzialalność z zakresu profilaktyki poprzez:
1. Realizacje przyjętego w skzole Programu Profilaktyki.
2. Rozpoznawanie i analizowanie indywidualnych potrzeb i problemów uczniów.
3. Realizację okreslonej tematyki na godzinach do dyspozycji wychowawcy.
4. Działania opiekuńcze wychowawcy klasy.
5. Działania pedagoga.
6. Współpracą z Poradnią Psychologiczno-Pedagogicną m.in. organizowanie zajęć integracyjnych, spotkań z psychologami.

V. Kompetencje i zadania pedagoga szkolnego:
1. Dokonywanie okresowej oceny sytuacji wychowawczej w szkole.
2. Udzielanie rodzcom porad ułatwiających rozwiązywanie przez nich trudności w wychowaniu własnych dzieci.
3. Rozpoznawanie warunków życia i nauki uczniów sprawiających trudności dydatkyczno-wychowawcze.
4. Opracowywanie wniosków dot. uczniów wymagających szczególnej opieki i troski wychowawczej.
5. Udzielanie pomocy wychowawcom i nauczycielom w ich pracy z uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze.
6. Udzielanie uczniom pomocy w eliminowaniu napięć społecznych.
7. Udzielanie porad i pomocy uczniom mającym trudności w kontaktach równieśniczych.

VI. Dyrektor szkoły powieerza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli zwanemu dalej "wychowawcą".

VII. Wychowawca prowadzi swój oddział w zasadzie przez cały cykl nauczania.
1. W wyjątkowych, szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor może odwolać nauczyciela z funkcji wychowawcy klasy.
2. Z pisemnym wnioskiem o zmianę wychowawcy mogą wystąpić rodzice, uczniowie danej klasy do dyrektora szkoły. Wniosek w sprawie zmiany wychowawcy klasy rozpatruje dyrektor szkoły wspólnie z przewodniczącym Rady Rodziców. Rozpatrując przedmiotową sprawę mają obowiązek zapoznać się, ze zdaniem wychowawcy klasy, ucnziów tej klasy i ich rodziców, oraz z opinią Rady Pedagogicznej.
3. O podjętej decyzji dyrektor informuje strony w ciągu 14 dni. W przypadku różnicy zdań pomiędzy dyrektorem i przewodniczącym, rozstrzygające jest zdanie dyrektora.
4. Od podjętej decyzji strony magą się odwołać w ciągu dwóch tygodni do organu nadzorującego szkołę.

VIII. Szczegółowe zasady oceniania zawarte zostały w załączniku nr 9 Statutu Szkoły w oparciu o Rozporządzenie MENiS z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z póżn. zm.).

IX. Praca wychowawcza szkoły prowadzona jest w opraciu o Program Wychowaczy zawarty w załączniku nr 10 Statutu Szkoły.

Szkoła oferuje:
• pracownie komputerowe z dostępem do Internetu,
• sale audiowizualne, dobrze wyposażone pracownie,
• dwie sale gimnastyczne (zajęcia SKS), siłownię,
• warsztaty szkolne z nowiczesnym sprzętem używanym w diagnostyce samochodowej,
• możliwość uzyskania dodatkowych kwalifikacji, np. na kursie spawalniczym, uprawnień do kierownia wózkami widłowymi i pojazdami (prawa jazdy).

Typy szkół:

1. Technikum (okres nauki 4 lata, egzamin maturalny oraz egzamin zawodowy):
• Technik mechanik (operator obrabiarek skrawających - CNC)
• Technik pojazdów samochodowych
• Technik ekonomista
• Technik budownictwa
• Technik informatyk
• Technik handlowiec
• Technik żywienia i usług gastronomicznych

2. Zasadnicza Szkoła Zawodowa (okres nauki 3 lata, egzamin zawodowy):
• Mechanik pojazdów samochodowych
• Kucharz

3. Szkoła dla Dorosłych:
• Liceum Ogólnokształcace (3 lata)
• Szkoła policealna (2 lata) w zawodach:
- Technik administracji
- Technik informatyk

 

 

Autor: Karina Kowal-Bojsza
Data utworzenia: 17-09-2013 8:22:28
Autor edycji: Karina Kowal-Bojsza
Data edycji: 21-01-2016 13:03:35