Wydział Geodezji, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami
WYDZIAŁ Geodezji, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami
DANE ADRESOWE :
ul. Bolesława Prusa 5
57-200 Ząbkowice Śląskie
tel. 74 816 28 27
fax. 74 815 78 44
e- mail: geodezja@zabkowice-powiat.pl
GODZINY URZĘDOWANIA:
Przyjmowanie interesantów od godz. 9.00 do godz.15.00,
w pozostałych godzinach po uzgodnieniu.
PRACOWNICY:
- Zdzisław Plata - Kierownik – Geodeta Powiatowy
tel. 74 81 62 827
pok. 210
- Bożena Szumna-Gajdziak - Inspektor
- Katarzyna Sowa - Inspektor
- Magdalena Giernalczyk - Srebro - Inspektor
tel. 74 81 62 828, 74 81 62 862
pok. 212
- Józefa Dobropolska - Inepsktor
- Anna Łysoń - Podinspektor
- Maria Jawor - Inspektor
- Eliza Wichrowicz - Podinspektor
tel. 74 81 62 829, 74 81 62 831
pok. 211
ZADANIA:
Do zadań Geodety Powiatowego należy w szczególności:
- wykonywanie zadań z zakresu administracji geodezyjnej i katastru określonych w ustawie Prawo geodezyjne i kartograficzne i przepisach odrębnych;
- kierowanie Wydziałem Geodezji, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami;
- sprawowanie nadzoru nad Powiatowym Ośrodkiem Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej.
Do zadań Wydziału Geodezji, Katastru i Gospdoarki Nieruchomościami należy:
- W zakresie geodezji i katastru:
- prowadzenie i utrzymywanie w stałej aktualności operatu ewidencji gruntów i budynków części opisowej i kartograficznej;
- prowadzenie prac modernizacyjnych zmierzających do uzyskania pełnej informacji o nieruchomościach;
- wprowadzanie nowych technologii informatycznych służących do utrzymywania i poprawy dostępności danych ewidencyjnych;
- przeprowadzanie powszechnej taksacji nieruchomości oraz opracowanie i prowadzenie map i tabel taksacyjnych dot. nieruchomości;
- sporządzanie gminnych i powiatowych zestawień zbiorczych danych objętych ewidencją gruntów i budynków;
- prowadzenie rozpraw administracyjnych wyjaśniających stan prawny nieruchomości z wydaniem decyzji włącznie;
- potwierdzanie stanu posiadania nieruchomości w oparciu o bazę danych ewidencji gruntów;
- zapewnianie nieodpłatnego, bezpośredniego dostępu do baz danych ewidencji gruntów i budynków podmiotom uprawnionym ustawowo;
- prowadzenie i utrzymywanie w aktualności powiatowego zasobu w zakresie gleboznawczej klasyfikacji gruntów;
- wydawanie decyzji zatwierdzających wyniki ponownej klasyfikacji gleboznawczej gruntów;
- wydawanie decyzji w sprawie wyłączania gruntów z produkcji rolnej i leśnej, kontrola realizacji decyzji w terenie, oraz naliczanie opłat rocznych;
- wydawanie decyzji nakazujących ochronę gruntów przed degradacją;
- wydawanie decyzji w sprawie rekultywacji i kierunków zagospodarowania rekultywowanych gruntów;
- prowadzenie racjonalnej gospodarki odkwaszania gleb, odbudowy dróg transportu rolnego, odbudowy i budowy zbiorników małej retencji;
- opiniowanie wniosków o dofinansowania zadań ze środków funduszu ochrony gruntów;
- opiniowanie projektów decyzji o warunkach zabudowy i opiniowanie projektów planów zagospodarowania przestrzennego;
- wykonywania innych zadań z zakresu prawa geodezyjnego i kartograficznego w określonej przepisami prawa kompetencji;
- wydawanie zaświadczeń co do okoliczności posiadania gruntów celem wypłaty emerytury,
- wydawanie decyzji o odmowie przyjęcia do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego zbiorów danych lub innych materiałów sporządzonych przez wykonawcę prac geodezyjnych lub prac kartograficznych.
- wydawanie na wniosek podmiotu władającego siecią uzbrojenia decyzji o wyłączeniu z geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu , danych o sieciach uzbrojenia terenu,
- wydawanie decyzji administracyjnych w zakresie sporu dotyczącego zakresu udostępnianych materiałów zasobu lub wysokości należnej opłaty.
- w zakresie gospodarki nieruchomościami - Zespół Gospodarki Nieruchomościami i Ochrony Gruntów rolnych i Leśnych
1. gospodarowanie zasobem nieruchomości Skarbu Państwa i Mienia Powiatu, w szczególności:
- ewidencjonowanie nieruchomości,
- zapewnianie wyceny tych nieruchomości,
- sporządzanie planów wykorzystania zasobu,
- zabezpieczanie nieruchomości przed uszkodzeniem lub zniszczeniem,
- wykonywanie czynności związanych z naliczaniem należności za nieruchomości udostępniane z zasobu oraz prowadzenie windykacji tych należności,
- współpraca z innymi organami, które na mocy odrębnych przepisów gospodarują nieruchomościami Skarbu Państwa, a także z właściwymi gminami,
- zbywanie nieruchomości wchodzących w skład zasobu,
- podejmowanie czynności w postępowaniu sądowym w sprawach o własność lub inne prawa rzeczowe na nieruchomości, o roszczenia ze stosunku najmu lub dzierżawy, o stwierdzenie nabycia spadku, o stwierdzenie nabycia własności nieruchomości przez zasiedzenie oraz o wpis w księdze wieczystej lub o założenie księgi wieczystej,
- dokonywanie darowizn nieruchomości Skarbu Państwa za zgodą wojewody oraz Mienia Powiatu za zgodą Zarządu Powiatu,
- przeniesienie prawa własności, dzierżawa, najem, użytkowanie nieruchomości Skarbu Państwa za zgodą wojewody oraz Mienia Powiatu za zgodą Zarządu Powiatu w trybie zamówień publicznych,
- wskazywanie, na wniosek Ministra Skarbu Państwa, organu założycielskiego lub organu nadzorującego, nieruchomości, które mogą być przeznaczone na wyposażenie państwowej osoby prawnej lub państwowej jednostki organizacyjnej,
- oddawanie, w drodze decyzji, państwowej jednostce organizacyjnej, nieruchomości,o których mowa w punkcie 3, w trwały zarząd,
- zawieranie porozumienia w sprawie nieodpłatnego oddania przez Ministra SWiA jednostkom organizacyjnym w trwały zarząd nieruchomości stanowiące zasób nieruchomości Skarbu Państwa,
- oddawanie w trwały zarząd Zarządowi Dróg Powiatowych gruntów zajętych pod drogi powiatowe oraz okręgowym dyrekcjom dróg publicznych nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa, zajętych pod drogi krajowe i wojewódzkie.
- zawieranie z jednostkami samorządu terytorialnego umów przeniesienia własności nieruchomości do zasobu Skarbu Państwa, w porozumieniu z ministrem właściwym ds. administracji publicznej,
- udzielanie, na wniosek osób fizycznych, których dochód miesięczny na jednego członka rodziny nie przekracza 50% średniego miesięcznego wynagrodzenia gospodarce narodowej za ostatni kwartał roku poprzedzającego rok, za który opłata ma być wnoszona, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, bonifikaty w stosunku do nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa,
- opiniowanie podziału nieruchomości stanowiącej własność Skarbu Państwa, powiatu lub województwa,
- wykonywanie zadań w sprawach wywłaszczeń,
- ustalanie, w drodze decyzji, w terminie miesiąca od dnia wydania decyzji o wywłaszczeniu, odszkodowań za wywłaszczone nieruchomości,
- wypłacanie odszkodowań za czasowe zajęcie nieruchomości na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy na wskutek działania siły wyższej lub nagłej potrzeby zapobieżenia powstaniu nagłej szkody,
- orzekanie, w drodze decyzji, o zwrocie wywłaszczonych nieruchomości, zwrocie odszkodowania, w tym także nieruchomości zamiennej oraz o rozliczeniach z tytułu zwrotu i terminach zwrotu,
- wnioskowanie o dokonanie wpisów w księgach wieczystych dla nieruchomości wywłaszczonych,
- wypłacanie odszkodowań za wywłaszczone nieruchomości oraz za szkody powstałe wskutek zdarzeń, a także do zapewnienia nieruchomości zamiennej, jeżeli wywłaszczenie następuje na rzecz Skarbu Państwa.
- wydawanie decyzji w sprawie wyłączania gruntów z produkcji rolnej i leśnej, kontrola realizacji decyzji w terenie, oraz naliczanie opłat rocznych;
- wydawanie decyzji nakazujących ochronę gruntów przed degradacją;
- wydawanie decyzji w sprawie rekultywacji i kierunków zagospodarowania rekultywowanych gruntów;
- prowadzenie racjonalnej gospodarki odkwaszania gleb, odbudowy dróg transportu rolnego, odbudowy i budowy zbiorników małej retencji;
- opiniowanie wniosków o dofinansowania zadań ze środków funduszu ochrony gruntów;
- opiniowanie projektów decyzji o warunkach zabudowy i opiniowanie projektów planów zagospodarowania przestrzennego;
2. gospodarowanie nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa w zakresie:
- wydawanie decyzji stwierdzających wygaśnięcie dotychczasowych decyzji oraz przekazywanie, w drodze decyzji, mienia do Zasobu Nieruchomości Rolnych – zadanie z zakresu administracji rządowej,
- nieodpłatne przekazywanie, na wniosek Agencji Nieruchomości Rolnych w drodze decyzji, Lasom Państwowym wydzielonych geodezyjnie gruntów wchodzących w skład Zasobu, przeznaczone do zalesienia w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego albo w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu – zadanie z zakresu administracji rządowej.
3. regulowania stanów prawnych na potrzeby władania instytucji osób prawnych i fizycznych w zakresie:
- wydawanie decyzji o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności,
- ustalanie stosownie nieruchomości stanowiących wspólnotę gruntową bądź mienie gromadzkie,
- ustalanie w drodze decyzji wykazu uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej oraz wykazu obszarów gospodarstw przez nich posiadanych i wielkości przysługujących im udziałów we wspólnocie,
- zatwierdzanie uproszczonego planu zagospodarowania gruntów spółki,
- wprowadzanie w przedstawionych przez organy spółki planach oraz w regulaminie użytkowania gruntów i urządzeń zmian i uzupełnień uzasadnionych względami gospodarczymi,
- przekazywanie gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa przeznaczonych w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego pod pracownicze ogrody działkowe, w nieodpłatne użytkowanie Polskiemu Związkowi Działkowców ,
- wydawanie z urzędu aktów nadania, które zawierają określenie osób uprawnionych oraz powierzchni gruntów i innych składników gospodarstwa rolnego,
- ustalanie granic gospodarstw rolnych oraz ich szacunek,
- wnioskowanie o dokonanie wpisu w księdze wieczystej,
- powiększenie za zgodą zainteresowanego posiadanego przez niego gospodarstwa rolnego do norm prawem przewidzianych,
- nadawanie nieruchomości na własność i ustalanie ceny nabycia dla posiadaczy nieruchomości na podstawie innych tytułów prawnych niż dzierżawa,
- orzekanie o nabyciu własności nieruchomości oraz o ustalaniu ceny nabycia lub zwolnieniu od obowiązku jej zapłacenia dla posiadaczy nieruchomości na podstawie innych tytułów prawnych niż dzierżawa,
- orzekanie o zwolnieniu repatriantów od obowiązku uiszczenia ceny nabycia nieruchomości,
- zezwalanie na uznanie rolnika za właściciela nieruchomości, na której gospodaruje choćby objęcie nieruchomości w posiadanie nastąpiło na podstawie umowy, jeżeli nabywca działał w dobrej wierze,
- uznawanie osób za właścicieli nieruchomości o większym obszarze, w przypadkach uzasadnionych względami gospodarczymi,
- wydawanie orzeczeń będących podstawą wpisu prawa własności oraz wpisu dotyczącego oznaczenia nieruchomości w zakładanych księgach wieczystych i ciążących na nieruchomości obciążeń
- wydawanie dodatkowych orzeczeń ustalających obciążenia, które zgodnie z powołanym przepisem wymagają ujawnienia w księgach wieczystych, jeżeli prawomocne orzeczenie o zatwierdzeniu projektu scalenia lub o wymianie gruntów nie odpowiada warunkom określonym ustawą,
- ustalanie treści służebności utrzymanych w mocy,
- wnioskowanie o zakładanie ksiąg wieczystych dla nieruchomości wymienionych w art. 4 ust. 1 oraz dla nieruchomości, których dotychczasowe księgi utraciły moc,
- wnioskowanie o wpisanie prawa własności nieruchomości wchodzących w skład zapasu ziemi w rozumieniu dekretu z dnia 6 września 1946 r. o ustroju rolnym i osadnictwie na obszarze Ziem Odzyskanych i b. Wolnego Miasta Gdańska (Dz. U. R. P. Nr 49, póz. 279) na rzecz Skarbu Państwa, nabywców lub innych władz i instytucji,
- oznaczanie niezbędnych służebności gruntowych dla nieruchomości, o których mowa w dekrecie,
- wnioskowanie o wpisanie na rzecz Skarbu Państwa w księdze wieczystej prawa własności do mienia nieruchomego nierolniczego na obszarze Ziem Odzyskanych i b. Wolnego Miasta Gdańska,
- wydawanie zaświadczeń będących tytułem do wpisania na rzecz Skarbu Państwa w księdze hipotecznej (gruntowej) prawa własności nieruchomości ziemskich, wymienionych w art. 2 ust. (1) lit. b), c), d) i e) dekretu z dnia 6-go września 1944 r. o przeprowadzeniu reformy rolnej (Dz. U. R. P. z 1945 r. Nr 3, poz. 13), stwierdzające, że nieruchomość ziemska jest przeznaczona na cele reformy rolnej według powołanych wyżej przepisów,
- wnioskowanie o dokonanie wpisów na rzecz Skarbu Państwa w księdze hipotecznej (gruntowej) prawa własności nieruchomości ziemskich, o których mowa w dekrecie,
- oznaczanie niezbędnych służebności gruntowych dla nieruchomości określonych powyżej,
ab) wnioskowanie o zmianę treści utrzymanych w mocy służebności stosownie do potrzeb nowo utworzonych gospodarstw,
ac) wnioskowanie o wpis w księdze hipotecznej (gruntowej) prawa własności nadanej działki,
ad) poświadczanie opisu granic działki,
ae) wydawanie orzeczeń, przewidzianych w art. 30 i 31 dekretu z dnia 6.09.1946r oraz wbrozporządzeniach wydanych na podstawie niniejszego dekretu, tudzież wykonywanie czynności niezbędnych dla przygotowania gospodarstw (działek) do ich nadania, tj.:
- ustalenie ceny nabycia i określenia granic nadanego gospodarstwa (działki),
- wydawanie orzeczeń o wykonaniu aktu nadania.
af) wydania decyzji nadania nieodpłatnego praw własności do działki gruntu z tytułu przekazania gospodarstwa rolnego Państwu,
ag) wydania decyzji nadania nieodpłatnego praw własności działki osobie, której przysługuje prawo do bezpłatnego korzystania z lokalu mieszkalnego i pomieszczeń gospodarskich z tytułu przekazania gospodarstwa Państwu, o powierzchni niezbędnej do korzystania z tych budynków,
ah) wykonywania innych zadań z zakresu gospodarowania nieruchomościami w określonej przepisami prawa kompetencji .
Data edycji: 29-09-2017 12:08:02